Перейти до контенту

Газова туманність на ім’я Nord Stream

Газопроводи міг зруйнувати вибух не тільки ззовні, але й зсередини.

Минув рік, але раптова одночасна розгерметизація на обох вітках «Північного потоку» продовжує непокоїти уми світової спільноти.

Техногенна аварія вже стала в один ряд із таємничим зникненням лайнера МН370 «Malaysia Airlines» в березні 2014 року  та численними подіями в «Бермудському трикутнику».

Буквально за один день обидва газопроводи – "Північний потік 1" та "Північний потік 2" вийшли з ладу. У ніч на 26 вересня минулого року було зафіксовано різке падіння тиску на одній із двох ниток ПП-2 – зі 105 до 7 атмосфер. Цей газопровід ще не використовувався для транспортування газу, але був заповнений ним. Увечері тиск упав і на обох нитках ПП-1. Постачання газу по них було припинено ще на початку вересня через нібито несправність турбін виробництва німецької компанії Siemens.

Цього ж дня вимірювальні станції в Данії та Швеції зафіксували потужні підводні вибухи в районах витоку газу з "Північного потоку 1" та "Північного потоку 2". Перший вибух було зафіксовано о 02:03, другий – близько 19:04 години.

За рік основною версією, яку мусують провідні західні медіа, є теорія про загадкових українців, які з̶ ̶т̶у̶м̶а̶н̶н̶о̶с̶т̶і̶ ̶А̶н̶д̶р̶о̶м̶е̶д̶и̶ на яхті «Андромеда» доправили вибухівку в район данського острова Борнхольм, встановили її на трубопроводах та дистанційно активували.

Хоча ще півроку тому німецький BILDу своїй великій редакційній статті, присвяченій цій непересічній події, ставив одразу три логічні питання:

  • для підриву трьох труб знадобилося б півтори тонни вибухівки, яка до того ж мала бути спеціалізованою, призначеною саме для підводних робіт. Тому залишається питання, як на маленькій яхті вдалося розмістити стільки вибухівки?
  • яким чином диверсійна група змогла провезти 1500 кілограм вибухівки територією кількох країн Європи, залишившись при цьому непоміченою ані поліцією, ані спеціальними службами?
  • якщо на судно все ж якось вдалося вмістити вибухівку, як її спустили на дно і як на дні проводилися роботи з мінування, з урахуванням того, що на яхті «Андромеда» немає ніякого спеціального водолазного обладнання, навіть звичайного крану?

Інша версія каже, що американці разом з британцями та норвежцями заклали вибухівку під час навчань у Північному морі і через декілька тижнів активували опцію «Північний потік - на брухт».

Тобто всі версії говорять про вибух ззовні. І майже ніхто – про вибух зсередини.

Ну бо як можна в герметичну трубу в морі залізти всередину і підірвати її?

Можна.

Для початку трохи теорії.

Труби для "Північного потоку - 2" мають внутрішній діаметр 1150 мм, товщина стінки становить від 34,6 мм. до 41 мм. в залежності від місця розташування. Труби розраховані на робочий тиск до 220 атмосфер. Вони виготовлені з високосортної сталі та захищені тришаровим покриттям з епоксидного поліетилену.

Для того, щоб труба не спливала на поверхню моря, проводять бетонування - зовнішню поверхню покривають шаром спеціального бетону товщиною 60-110 мм. Після цього секція труби довжиною 12 метрів важить близько 24 тонн. Вона має серйозний захист проти механічних впливів, а додаткова маса дозволяє їй стабільно лежати на дні.

Перед введенням в експлуатацію уся ділянка перевіряється методом внутрішньотрубної діагностики.

Внутрішньотрубне діагностування передбачає запуск всередину газогону спеціального діагностичного обладнання високої роздільної здатності – діагностичного пристрою (поршня), який рухається в потоці транспортованого газу. Його ще називають «інтелектуальним поршнем». Поршень має навігаційні модулі, які забезпечують визначення координат осі газопроводу та у комплексі з GPS-маркерами визначають просторове положення та виявлені дефекти. Середня вага одного поршня – 4-5 тонн.

В жовтні 2021 року на сайті оператора «Північного потоку» - Nord Stream 2 AG – було розміщено повідомлення, що  обидві нитки «Північного потоку 2» будуть поступово наповнюватися газом, щоб досягти обсягу та тиску, необхідних для подальшого тестування. Також у прес-релізі компанії було зазначено, що раніше були проведені пусконалагоджувальні роботи для контролю цілісності газопроводу, в тому числі внутрішньотрубна інспекція з використанням так званих «інтелектуальних поршнів», а також зовнішні візуальна і інструментальна перевірки.

Саме повідомлення дивним чином зникло одразу після аварії.

Що все це означає? В порожнину трубопроводу встановлюється поршень, який завдяки коліщатам по периметру рухається зі швидкістю 6 – 7 км. в годину. В звичайних умовах, при плановому обстеженні магістральних газопроводів, такий поршень проходить ділянку в 100 – 130 км.

Як рухається такий апарат? Або в потоці газу завдяки перепаду тиску в декілька атмосфер (коли є споживання), або завдяки сторонньому джерелу енергії (коли споживання немає).

Враховуючи, що підводна ділянка «Північного потоку 1 та 2» має малі радіуси поворотів, не потрібно багато розуму і зусиль, щоб модифікувати інтелектуальний поршень, встановивши на нього замість вимірювальних приладів вибухівку.

А механічно найслабшим місцем труби є місце зварювання кожної ділянки. Маючи в руках карту зварювальних швів та GPS-маркери, можна з точністю до 10 метрів запланувати місце диверсії.

А доступ до порожнини газопроводів для запуску поршнів є тільки зі сторони компресорної станції «Портовая» поблизу Санкт-Петербурга та в точці приймання в німецькому Грайфсвальді.

Напевне німцям підривати газопровід точно не було сенсу.

А який сенс це робити нашому дикому північному сусіду?

Відповідь на це питання лежить в площині економічно-психіатрично-філософській.

Справа в тому, що "Газпрому" загрожують мільярдні позови через те, що він, порушуючи умови контрактів, з політичних причин припинив постачання газу європейським покупцям в серпні-вересні минулого року. Щоб такі позови стали неможливими, має з'явитися обставина непереборної сили, яка завадила виконати контракти. Диверсія може стати таким форс-мажором.

Також Кремль переслідував такі цілі:

  • значне здорожчання енергоносіїв спровокує соціальне напруження в країнах ЄС, і тамтешні уряди будуть змушені зменшити мілітарну та фінансову допомогу Україні;
  • штовхання у рецесію найбільшої економіки ЄС. Бо не секрет, що німецькі хімічні та фармацевтичні гіганти стали такими потужними в тому числі через низьку ціну російського газу для них;
  • можливість для домовленостей: одна вітка «Північного потоку 1» залишилась непошкодженою.

Але сталося як сталося. Інвестиція в розмірі 12 мільярдів доларів лежить на дні Балтійського моря і слугує прихистком для дрібних ракоподібних без шансів бути відновленою в майбутньому.

А світ з подачі ARD, Süddeutsche Zeitung та Zeit жує теорію про кількох українців, які через польську підставну компанію Feeria Lwowa (куди ж без Львова) на вітрильній яхті "Андромеда" відпливли з німецького міста Росток і підірвали газопроводи.

Останні новини