Перейти до контенту

Постать Ілона: яке майбутнє у Tesla?

Ілон Маск завжди був першопрохідцем.

Задовго до того, як розпочати революцію в автомобільному світі, він передбачив необхідність безпеки платежів у цифровому вимірі та заробив свій перший статок як співзасновник PayPal.

Попутно досліджував простори космосу, взяв під свій контроль одну з найбільших у світі соціальних мереж і експериментував з ідеєю не просто штучного інтелекту, а й безпосередньої взаємодії людського мозку з комп’ютерами.

Окрім найбільшого у світі виробника електромобілів, Ілон Маск керує ще п’ятьма компаніями:

  • SpaceX  - найбільшим приватним постачальником ракет і супутників;
  • X - сайт соціальних мереж, раніше відомий як Twitter;
  • тунельна компанія Boring Co (вже забутий нами Hyperloop, як і екс-міністр Омелян);
  • стартап Neuralink;
  • платформа зі штучного інтелекту xAI.

Однак інвестори стурбовані дедалі хаотичнішою поведінкою Маска: будучи одним з найбагатших людей у світі, той може дозволити собі втратити мільярд тут чи там.

Протягом багатьох років Волл-стріт оцінював ринкову вартість Tesla як більшу, ніж General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Volkswagen і Toyota разом узяті. І це незважаючи на те, що дітище Ілона продає лише невелику частину від автомобілів, вироблених конкурентами.

Чому? Його розглядали як вікно в майбутнє, оскільки  двигуни внутрішнього згоряння є відлунням минулої епохи.

Проте Маск оприлюднив звітність компанії, і виявилось, що рентабельність Tesla скоротилася після того, як минулого року компанія неодноразово знижувала ціни на свої електромобілі на багатьох ринках.

Будучи лідером протягом багатьох років, цьогоріч компанія поступилася становищем китайському конкуренту BYD.  Tesla не просто втратила лідерство - вперше спостерігалося зниження поставок автомобілів з 2020 року.

Здається, глобальний перехід до електромобілів втрачає оберти. А суперечки навколо постаті Ілона Маска ще більше ускладнили ситуацію. Недавнє опитування в Штатах показало, що його репутація негативно впливає на попит на автомобілі.

Tesla розглядається як звичайний виробник автомобілів, а не просунутий технологічний гравець. Колись величезна маржа компанії зменшується, а інвестори втомлюються від небилиць і абстрактних прогнозів її харизматичного лідера.

Їзда по S-кривій

Історично так склалося, що революційні інновації розвиваються за схемою, відомою як «S-крива». Ця модель зростання припускає, що інноваційні технології починаються з повільного зростання, оскільки постійно вдосконалюються. Коли вони вже є суттєво вдосконаленими, впровадження прискорюється, що робить їх переконливою альтернативою більш класичним технологіям. Згодом зростання вирівнюється, коли ринок насичується, завершуючи S-подібну криву. З електромобілями ми стали свідками останнього етапу S-кривої.

Вирішальним тут є підготовка Tesla до другої частини S-кривої. Його революційний виробничий процес Giga Press (найпотужніше у світі обладнання для лиття алюмінію під тиском) у поєднанні з прогресом у технології акумуляторів може значно скоротити витрати на виробництво електромобілів. Очікується, що до 2027 року Tesla буде виробляти електромобілі з нижчими витратами, ніж аналогічні дизельні та бензинові автомобілі.

Ця інновація стосується не лише підтримки конкурентоспроможності - це про революцію в динаміці витрат автомобільної промисловості. Крім того, нещодавній поштовх продажів технології штучного інтелекту з повним автономним керуванням (FSD) є свідченням її впевненості в зрілості технології, яка колись була на ранній стадії розвитку. Це не просто додаткова функція - це потенційно змінює спосіб сприйняття та використання автомобілів.

Очікується, що прибутки від FSD будуть величезними. Переваги цієї технології в поєднанні з інноваціями у виробництві можуть дозволити Tesla одночасно знизити видатки та вигідно позиціонувати себе з-поміж інших виробників.

Індія в пріоритеті

Ще один привід для оптимізму – глобальна стратегія Tesla. Повідомляється, що Ілон веде перемовини з прем’єр-міністром Індії Нарендрою Моді про створення заводу в країні.

Ця експансія на один із найбільших ринків світу може стати вікопомною для компанії. Запропонований недорогий електромобіль Redwood Model 2 вартістю 25 000 доларів США може кардинально змінити ситуацію в Індії, споживачі якої повільно купляють електромобілі.

Індійський уряд, відкинувши просування китайських BYD з політичних мотивів, все більше схиляється до Tesla. Йдеться не лише про продаж більшої кількості автомобілів; мова про вплив на впровадження електромобілів і розвиток галузі у великій економіці, що розвивається. Потенційний успіх Tesla в Індії може стати каталізатором для зростання та подальшого проникнення на світовий ринок.

У 2023 році електромобілі становили близько 2% від загального обсягу продажів автомобілів в Індії, а до 2030 року уряд планує досягти показника у 30%. Є куди розвиватись.

В 2022 році Tesla вже відмовлялася від експансії на ринок Індії. Тоді причиною такого рішення називали нездатність тамтешнього уряду надати знижки для компанії Ілона Маска.

Тодішня зміна планів Tesla вплинула на економіку Індії, яка досі залишається найбільшим ринком у світі, на якому поки що офіційно не представлена Tesla. Країна недоотримала десятки тисяч робочих місць, які очікували з приходом компанії на ринок.

У березні Індія знизила імпортні податки на певні електромобілі, вироблені автовиробниками, які зобов’язалися інвестувати щонайменше 500 мільйонів доларів і розпочати виробництво всередині країни протягом трьох років.

Індійський ринок електромобілів невеликий, але швидко зростає. Поки на ньому домінує вітчизняний автовиробник Tata Motors.

Стратегія компанії для збереження лідерства

Tesla виходить за рамки виробництва електромобілів. Компанія позиціонує себе як партнера та конкурента в автомобільному просторі. Готовність Маска ліцензувати технологію Tesla FSD іншим компаніям є стратегічним кроком для позиціонування бізнесу як постачальника технологій, а не просто виробника автомобілів. З провідними автовиробниками вже укладено угоди щодо використання мережі зарядних пристроїв Tesla.

Цей підхід схожий на стратегію Microsoft у індустрії ПК, коли Tesla прагне стати «операційною системою за замовчуванням» для автомобільної промисловості.

Х - одержимість

До речі, ліричний відступ: Маск фанатично закоханий у літеру X.

Усім, хто знайомий із Twitter, соціальною мережею вартістю 44 мільярди доларів США, яку Ілон придбав більше з особистих, ніж ділових причин, ребрендинг на X викликав збентеження і несприйняття.

Мало хто вже пам’ятає, що чверть століття тому Маск посварився з партнерами по PayPal через спробу ребрендингу компанії фінансових послуг на X.com, яка, на думку багатьох менеджерів, звучала як порнографічний сайт.

Незважаючи на розтягнутість у всіх напрямках, Маск зміг утримати свою бізнесову імперію разом.

Але якщо Tesla в кінцевому підсумку буде оцінюватися як ще один виробник автомобілів, а не футуристична технологічна гра, хитрий підприємець одного дня може виявитися  екс-CEO.

Останні новини